Powrót

Wizyta w e-ZUSie z dowolnego miejsca na świecie

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2024-05-20

Aby porozmawiać z konsultantem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, nie trzeba udawać się do placówki osobiście. Można umówić się na wideokonferencję i porozmawiać z dowolnego miejsca na świecie. To bardzo komfortowa możliwość kontaktu i bezpośredniej rozmowy, zwłaszcza dla osób, które mieszkają za granicą i mają pytania lub sprawy indywidualne w ZUS. Jak to działa i o czym można porozmawiać? Podpowiadamy.

Wiele młodych osób oraz tych, którzy nie mają jak osobiście stawić się w placówce, bo np. mieszkają za granicą, woli korzystać z Internetu i różnych e-usług. Na szczęście coraz więcej urzędów otwiera się na możliwości, które daje cyfrowa rewolucja. Oprócz kontaktu przez e-mail czy możliwości składania wniosków przez elektroniczne formularze, instytucje publiczne idą dalej i umożliwiają wideokonferencje, podczas których na żywo, bez wychodzenia z domu, można porozmawiać i załatwić sprawę urzędową. Przykładem jest usługa e-wizyta w ZUS. Jej zaletą jest to, że można ją zamówić i zrealizować z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy dostęp do Internetu, laptop, smartfon lub inne urządzenie przenośne. Nie trzeba w nich instalować żadnych aplikacji. Ważne, by urządzenie było wyposażone w mikrofon i kamerę.

Jak mówi Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa opolskiego, w samym województwie opolskim, od początku roku (2024) do końca marca z e-wizyty skorzystało 735 osób. Mieszkańcy regionu najczęściej łączyli się w kwestiach firm i pracowników, bo 264 razy, a prawie 200 rozmów dotyczyło emerytur i rent międzynarodowych, co jest specyficzne dla naszego województwa.

 

Kiedy i jak zamówić e-wizytę?

Na e-wizytę można umówić się w dni robocze między 9:00 a 14:00 przez stronę internetową zus.pl/e-wizyta albo przez aplikację mObywatel wybierając zakładkę „Usługi”, a dalej „e-wizyta w ZUS”.

Każdy kto zarezerwuje widoerozmowę otrzyma na podany numer telefonu SMS z przypomnieniem o zarejestrowanej konsultacji oraz email z linkiem do łączenia.

Na e-wizytę należy umówić się do placówki ZUS, która obsługuje sprawy z obszaru, w którym mamy miejsce zamieszkania lub – jeśli dotyczy to płatnika składek – w miejscu zarejestrowania firmy.

W sytuacji gdy dostępne terminy nie są odpowiednie, można umówić się na spotkanie z konsultantem z innego oddziału. Aby to zrobić, należy wybrać kod pocztowy oddziału, w którym chcemy umówić się na e-wizytę. Lista placówek znajduje się TUTAJ

 

O czym możemy porozmawiać?

Podczas wideorozmowy z ekspertem ZUS możemy zapytać nie tylko o ogólne zasady dotyczące ubezpieczeń społecznych, ale też o indywidualne sprawy. Wcześniej jednak trzeba przygotować dokument tożsamości, co pozwoli zweryfikować dane ubezpieczonego, płatnika bądź świadczeniobiorcy jako rozmówcy.

Ekspert ZUS może udzielić nam informacji m.in. z zakresu emerytur i rent krajowych oraz międzynarodowych, świadczenia wspierającego, zasiłków i zwolnień lekarskich, PUE ZUS, ulg i umorzeń, ubezpieczeń i składek oraz świadczeń rodzinnych.

 

Konsultacja w języku migowym

E-wizyta w ZUS dostępna jest również dla osób głuchych i niedosłyszących, które posługują się Polskim Językiem Migowym (PJM). Rezerwując wizytę na stronie internetowej ZUS wystarczy zaznaczyć, że chce się skorzystać z usługi przeznaczonej dla tej konkretnej grupy osób.

 

 

Wojciech Napora (Powroty.gov.pl)

 

Źródło:

ZUS Oddział w Opolu