Jak założyć profil zaufany za granicą?
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-08-24
Profil zaufany jest narzędziem umożliwiającym załatwianie spraw urzędowych oraz kontakt z polskimi organami administracji rządowej bez wychodzenia z domu. Dzięki niemu możemy przede wszystkim potwierdzić swoją tożsamość w systemach elektronicznej administracji oraz podpisać dokument podpisem zaufanym.
Profil zaufany służy tylko do kontaktów z administracją publiczną (urzędami, ministerstwami) i jest ważny przez 3 lata. Po upływie tego czasu mamy możliwość przedłużenia jego ważność na kolejne 3 lata. Profil zaufany może założyć każdy, kto posiada numer PESEL oraz pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
Podpis zaufany, potwierdzony profilem zaufanym, zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.
Co załatwimy dzięki profilowi zaufanemu?
Za pomocą profilu zaufanego można:
- złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego,
- sprawdzić, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru,
- sprawdzić swoje punkty karne,
- złożyć wniosek o świadczenie 500+ ,
- zlożyć deklaracje podatkowe PIT-WZ, PIT-OP, PIT-37 i PIT-38 na portalu podatkowym,
- wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego,
- złożyć wniosek o rejestrację działalności gospodarczej,
- wysłać pismo do podmiotu publicznego,
- pobrać zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
Jak założyć profil zaufany przebywając za granicą?
Osobom, które mieszkają za granicą przeszkodą do założenia profilu zaufanego może być brak polskiego rachunku bankowego i co za tym idzie brak możliwości skorzystania z elektronicznych usług urzędu, które umożliwiają założenie profilu.
W przypadku braku dostępu do polskiej bankowości elektronicznej, profil zaufany można założyć poprzez serwis pz.gov.pl wybierając „Załóż Profil Zaufany i potwierdź – w punkcie potwierdzającym”.
Profil założony w ten sposób wymaga osobistego potwierdzenia tożsamości, z dowodem osobistym lub paszportem, w jednym z wybranych punktów potwierdzających. W Polsce są to: urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ.
Za granicą potwierdzaniem tożsamości zajmują się placówki dyplomatyczne.
Należy pamiętać, że po utworzeniu konta na platformie ePUAP i złożeniu wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego mamy 14 dni na potwierdzenie swoich danych w wybranej placówce.
Alternatywne rozwiązanie
W 2020 roku pojawiło się nowe udogodnienie dla osób, które potrzebują załatwić sprawy urzędowe przez Internet, ale nie posiadają profilu zaufanego.
Osoby, które z jakichś powodów nie mogą udać się do punktu potwierdzającego, nie mają dostępu do bankowości elektronicznej lub ich banki nie obsługują opcji założenia profilu zaufanego, mają teraz możliwość założenia profilu zaufanego i potwierdzenia go podczas rozmowy online z urzędnikiem.
Informacje na temat wszystkich rozwiązań można znaleźć tu.
Podstawa prawna:
Anna Gawrylik, Powroty.gov.pl