Serwis Powroty ma już 10 lat!
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2018-11-24
Dokładnie 10 lat temu, 24 listopada 2008 roku o godzinie 15:30, odbyło się symboliczne kliknięcie, które umożliwiło dostęp do portalu Powroty.gov.pl.
„Natychmiast zaczęły spływać pytania - pierwszego dnia otrzymaliśmy ich ponad 80. Do końca pierwszego tygodnia spłynęło ponad 450 pytań, a strona miała ponad 30 tysięcy wizyt, głównie z Polski (około 40%), następnie z Wielkiej Brytanii i Irlandii.”
– wspomina Maciej Szczepański, Koordynator merytoryczny pierwszego zespołu redakcyjnego portalu powroty.gov.pl.
Efekt współpracy wszystkich resortów
Zakres tematyki poruszanej w serwisie jest niezwykle szeroki – znajdują się tam informacje na temat formalności przed wyjazdem z poszczególnych krajów, formalności po powrocie, rozliczeń podatkowych, świadczeń rodzinnych, zatrudnienia w Polsce i wiele innych. Tymczasem redakcję serwisu tworzyły na początku trzy osoby. Jak wyglądało przygotowywanie merytorycznej zawartości portalu?
W pierwszej kolejności przygotowano listę zagadnień, które takie portal powinien obejmować. Były to pytania, które osoba planująca powrót do Polski może sobie zadawać. Następnie pytania te zostały rozesłane do pracowników poszczególnych ministerstw. Kolejno, powołany do życia zespół redakcyjny serwisu Powroty, zredagował teksty otrzymane od współpracujących jednostek publicznych, stanowiące odpowiedź na zagadnienia istotne dla Polaków powracających z zagranicy.
Planowanie kampanii informacyjnej, przygotowywanie „Powrotnika”, czyli drukowanego poradnika zawierającego wspomnianą listę pytań i odpowiedzi, praca nad grafiką, strukturą i funkcjonalnością portalu – nad tym wszystkim redaktorzy portalu pracowali przez 4 miesiące, zanim portal został oficjalnie uruchomiony.
„Od początku zdawaliśmy sobie sprawę, że sporym wyzwaniem mogą być odpowiedzi na pytania użytkowników. Nikt nie był w stanie przewidzieć ile ich otrzymamy. 10 dziennie? A może 1000? Dlatego spora część naszej uwagi skupiała się na uczeniu się tej tematyki i tworzeniu efektywnych procedur. Wiedzieliśmy że możemy liczyć na wsparcie urzędników z ministerstw i innych instytucji centralnych - wspomnianej sieci wsparcia. Bez tej pomocy nie mielibyśmy szans na osiągnięcie celu, jakim było szybkie opracowywanie poprawnych merytorycznie i zrozumiałych dla zwykłych osób odpowiedzi na pytania związane z powrotem do kraju.”
– tak, początkowy okres pracy w redakcji serwisu Powroty, wspomina Maciej Szczepański.
Coś się kończy, coś zaczyna
Redakcja składająca się z trzech osób, pracowników Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich obsługiwała serwis Powroty do końca 2012 roku, czyli do końca okresu funkcjonowania tego Centrum. 1 stycznia 2013 roku obsługa serwisu została przekazana Zielonej Linii, Centrum Informacyjnemu Służb Zatrudnienia, które oferuje wsparcie informacyjne przede wszystkim klientom urzędów pracy w całej Polsce.
Obsługę serwisu powierzono dwóm pracownikom Zielonej Linii.
Redakcja Powrotów dziś
Agnieszka Juźwiuk i Basia Fajfer, to osoby które od początku 2013 roku odpowiadają na pytania dotyczące "powrotowych formalności". Udzielanie odpowiedzi na większość z pytań to nie lada wyzwanie - zakres tematyczny jest bardzo duży, dodatkowo trzeba uwzględnić fakt, że w zasadzie każdy przypadek, każda historia jest inna. Dlatego sprawna obsługa napływających pytań nie byłaby możliwa bez pomocy innych pracowników Zielonej Linii.
Wsparciem w obsłudze zapytań użytkowników serwisu Powroty.gov.pl była Ola Powajbo, natomiast Karolina Łapińska nadal aktywnie zajmuje się obsługą klientów i odpowiada na nadchodzące pytania. Te najbardziej skomplikowane kwestie konsultowane są także z urzędnikami oraz pracownikami ministerstw z sieci wsparcia portalu.
Portal Powroty to nie tylko pytania użytkowników, to również stała zawartość serwisu, która jest na bieżąco aktualizowana przez zespół redakcyjny. To także artykuły, których zawartość często jest inspirowana tematyką, z jaką najczęściej piszą do nas osoby powracające lub planujące powrót z emigracji.
Działalność serwisu Powroty przez lata ewaluowała i dostosowywała się do potrzeb swoich czytelników i klientów rynku pracy. Od 2014 roku działa nie tylko poprzez serwis www, ale również poprzez kanały społecznościowe. Swoje profile ma na Facebooku, YouTubie oraz Twitterze. To właśnie tam klienci serwisu znajdują codzienną porcję "emigracyjnych" newsów, linki do inspirujących artykułów, np. o dwujęzyczności, a także trochę polskiej muzyki i foto-zagadki z polskimi miastami w roli głównej.
Dużą część pracy redakcji stanowią obecnie materiały wideo, które - przy wsparciu grafika Tomka Wasiaka, są nagrywane i publikowane na Facebooku oraz YouTubie. Zespół redakcyjny stworzył już serię filmów z najczęściej zadawanymi przez użytkowników pytaniami, jest również dostępna seria o tym, jak przygotować dzieci do przeprowadzki do Polski. Na kanale YouTube serwisu Powroty można obejrzeć na przykład filmy, w których Basia wymienia najważniejsze dokumenty, jakie warto zabrać ze sobą wracając z emigracji. Agnieszka z kolei opowiada szczegółowo o formularzu PD U1 oraz PD U2. Jest tam również obszerny wywiad z Elą, która wróciła z emigracji i podzieliła się z nami swoimi wrażeniami i doświadczeniami.
Redakcja serwisu Powroty.gov.pl
Dziękujemy bardzo Panu Maciejowi Szczepańskiemu, Koordynatorowi merytorycznemu pierwszego zespołu redakcyjnego portalu powroty.gov.pl, za informacje na temat początkowego okresu funkcjonowania serwisu Powroty.
AKTUALNOŚCI
-
Punkty paszportowe na lotniskach
20.12.2024 -
Informacja Ambasady RP w Helsinkach
20.12.2024 -
Organizacja pracy Ambasady RP w Reykjaviku
20.12.2024 -
Komunikat amabasady RP w Jordanii
20.12.2024 -