Rejestracja w urzędzie pracy
Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2024-08-26
Osobom poszukującym pracy polskie publiczne służby zatrudnienia mają do zaoferowania szeroką ofertę pomocy w postaci usług rynku pracy oraz świadczeń finansowych. Jednak, aby w pełni móc z niej skorzystać, trzeba zarejestrować się w urzędzie pracy, uzyskując w ten sposób status osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy.
W tym celu trzeba pójść do właściwego ze względu na nasze miejsce zameldowania urzędu pracy i złożyć wymagane dokumenty lub skorzystać z elektronicznego systemu rejestracji, który jest dostępny na stronie www.praca.gov.pl.
Z rejestracji w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, za pośrednictwem Internetu, mogą skorzystać osoby dysponujące:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym albo
- potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
Warto wiedzieć
Właściwy terytorialnie urząd pracy to powiatowy urząd pracy w powiecie, w którym mamy stałe lub czasowe miejsce zameldowania. Jeśli natomiast nie posiadamy żadnego miejsca zameldowania, możemy zgłosić się do urzędu pracy w powiecie, na którego terenie przebywamy i złożyć w nim oświadczenie, że nie jesteśmy zarejestrowani w innym urzędzie pracy.
Do rejestracji należy dostarczyć szereg dokumentów. Najważniejsze z nich to:
- dowód osobisty lub inny dokument tożsamości ze zdjęciem
- oryginał świadectwa ukończenia ostatniej szkoły lub dyplom
w oryginale; - oryginały wszystkich świadectw pracy z całego okresu zatrudnienia oraz wszystkie inne dokumenty niezbędne do ustalenia ewentualnych uprawnień;
- dokument stwierdzający przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli taki dokument osoba posiada.
W przypadku osób, które prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą, potrzebne są dodatkowo:
- w przypadku braku informacji w CEIDG - decyzję o wykreśleniu z ewidencji wszystkich działalności gospodarczych, wniosek o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, jeżeli nie upłynął jeszcze okres do wskazanego we wniosku dnia rozpoczęcia działalności, lub wniosek o zawieszeniu działalności jeżeli nie upłynął okres zawieszenia działalności gospodarczej;
- zaświadczenie z ZUS o okresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy z podstawą wymiaru składki.
Osoby, które pobierały świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek chorobowy lub macierzyński po ustaniu zatrudnienia, powinny okazać dodatkowo zaświadczenie z ZUS-u o okresach pobierania tych świadczeń z podstawą wymiaru.
W przypadku osób zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy jest potrzebne dodatkowo zaświadczenie o wysokości osiąganego wynagrodzenia (stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społecznie i Fundusz Pracy) w rozbiciu miesięcznym.
Osoby zatrudnione w ramach umowy-zlecenia dodatkowo powinny przedstawić zaświadczenie o okresie wykonywania pracy wraz z wyszczególnieniem osiągniętego wynagrodzenia, od którego istniał obowiązek ubezpieczenia społecznego i opłacania składki na Fundusz Pracy.
W przypadku rejestracji osoby niepełnosprawnej jest wymagany dokument potwierdzający stopień niepełnosprawności.
Urząd nie dokonuje rejestracji w przypadku nieprzedłożenia wyżej wymienionych dokumentów.
Warto wiedzieć
Dokumenty wymagane przy rejestracji w powiatowym urzędzie pracy są takie same dla osób powracających z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego EOG oraz krajów trzecich.
Jeśli pracowaliśmy w kraju, w którym nie ma obowiązku ani zwyczaju wystawiania świadectw pracy, np.: w Wielkiej Brytanii, za dokumenty im równoważne urząd pracy może uznać przedłożone mu:
- formularz PD U1 wydany przez właściwą instytucję ds. zatrudnienia i potwierdzający okresy zatrudnienia i ubezpieczenia;
- umowy o pracę z oznaczonym początkiem i okresem obowiązywania;
- dokumenty potwierdzające rozpoczęcie i zakończenie zatrudnienia u danego pracodawcy;
- dokumenty potwierdzające okres otrzymywania wypłat za pracę, np.: wszystkie payslipy, dokumenty P45 lub P60 w przypadku pracodawcy brytyjskiego.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy