Przewóz roślin
Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2025-06-23
Jeśli Wasza przeprowadzka wiąże się z koniecznością przewozu roślin, zapoznajcie się z tymi informacjami.
Przemieszczanie roślin i produktów roślinnych z Polski do innych krajów członkowskich UE
Przemieszczanie (przewożenie) roślin, produktów roślinnych i przedmiotów przez osoby prywatne na własne niezarobkowe potrzeby nie podlega wymaganiom fitosanitarnym, tym samym towary takie nie wymagają zaopatrzenia w paszporty roślin.
Dodatkowe informacje o dokumencie jakim jest paszport roślin można znaleźć tu.
Zasady przywozu towarów pochodzenia roślinnego spoza UE oraz niektórych terytoriów zamorskich UE przez osoby prywatne na własny użytek
Zasady wprowadzania towarów pochodzenia roślinnego do Unii Europejskiej regulują w szczególności rozporządzenia PE i Rady (UE) 2017/625 i 2016/2031.
Obowiązujące przepisy znajdują się na stronie PIORiN w zakładce prawo.
Należy zaznaczyć, że niektóre zamorskie terytoria UE, takie jak: Ceuta, Melilla, Wyspy Kanaryjskie, Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Reunion, Saint-Barthelemy i Saint-Martin, z punktu mających do nich zastosowanie zasad fitosanitarnych, traktowane są jak pozostałe kraje trzecie dla Unii (tj. jako terytoria nienależące do Unii).
Natomiast w stosunku do Madery i Azorów (należących do Portugalii), Irlandii Północnej (Zjednoczonego Królestwo), a także Szwajcarii oraz Liechtensteinu stosowane są takie zasady jak w stosunku do pozostałych państw członkowskich UE (tj. obowiązują zasady swobodnego przemieszczania towarów w ramach jednolitego rynku).
Towary roślinne ze względu na wymagania fitosanitarne możemy podzielić na:
- Towary, których wwóz na terytorium UE jest zakazany. Rośliny, produkty roślinne i przedmioty, których wwóz na teren UE ze wszystkich lub z niektórych krajów trzecich dla UE jest zakazany, są wskazane w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/2072 oraz w rozporządzeniu (UE) 2018/2019.
- Towary, które mogą być wprowadzane na terytorium UE bez ograniczeń fitosanitarnych. Świeże owoce wymienione w część C załącznika XI do rozporządzenia (UE) 2019/2072, czyli: banany, duriany, kokosy, ananasy i daktyle. Wymagania fitosanitarne nie dotyczą również suszonych oraz mrożonych, lub inaczej przetworzonych, owoców, warzyw i innych części roślin (np. liście, kwiaty).
- Towary, które mogą być wprowadzane na terytorium UE po spełnieniu określonych wymagań i procedur fitosanitarnych.
Poniższe zasady dotyczą wprowadzania (przywozu) wskazanych towarów roślinnych na własny użytek przez osoby prywatne (tzw. użytkowników ostatecznych) w bagażu podróżnym oraz jako przesyłki pocztowe i kurierskie, w tym przy zakupie przez Internet.
Rośliny, inne niż rośliny do sadzenia, np. świeże owoce (inne niż wskazane w pkt. 1), a także świeże warzywa, kwiaty cięte, liście, wymagają zaopatrzenia w świadectwo fitosanitarne (ŚF), wydawane przez właściwy urząd w kraju pochodzenia/wywozu i mogą być wprowadzane przez dowolne przejście graniczne (tj. nie muszą to być punkty (przejścia) wyznaczone do granicznej kontroli fitosanitarnej).
Rośliny przeznaczone do sadzenia, czyli „rośliny, które są przeznaczone do sadzenia lub przesadzenia, lub pozostają posadzone” np. rośliny doniczkowe, nasiona do siewu, sadzonki, bulwy, cebule, kłącza, muszą być zaopatrzone w świadectwo fitosanitarne (ŚF), wydawane przez właściwy urząd w kraju pochodzenia/wywozu, muszą być wprowadzone do UE przez punkt (przejście) wyznaczone do granicznej kontroli fitosanitarnej, gdyż podlegają takiej kontroli. Wynika to z tego, że w przypadku wprowadzania do UE roślin do sadzenia przez osoby prywatne na własny użytek, brak jest jakichkolwiek odstępstw i stosowane są takie same zasady jak dla przesyłek na cele komercyjne.
- Osoba wprowadzająca takie rośliny musi założyć konto w systemie TRACES NT (rola EUPO – EUprofessional operator other than EU registered professional operators), zostało to opisane w zakładce dot. systemu TRACES NT.
- Nie jest natomiast wymagane rejestrowanie się w urzędowym rejestrze podmiotów profesjonalnych, prowadzonym przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORiN).
- W celu przeprowadzenia kontroli rośliny do sadzenia muszą zostać zgłoszone do punktu wyznaczonego do granicznej kontroli fitosanitarnej, przez który będą wprowadzone na terytorium UE (pierwszy punkt na zewnętrznej granicy UE). Zgłoszenia musi dokonać tzw. „podmiot odpowiedzialny za przesyłkę” (podmiotem odpowiedzialnym za przesyłkę może być osoba wprowadzająca towar, jeżeli w systemie TRACES NT wybierze ona taką rolę (RFL – Responsible For the Load) lub podmiot upoważniony do zgłoszenia np. Agencja Celna). Zgłaszanie przesyłki odbywa się przez wypełnienie przez „podmiot odpowiedzialny za przesyłkę” części I dokumentu CHED-PP. Wskazując w dokumencie CHED-PP importera/odbiorcę należy zaznaczyć „niezarejestrowany operator”. Zgłoszenia należy dokonać przynajmniej na 24 godziny (4 godziny w przypadku transportu lotniczego) przed przybyciem przesyłki (roślin) do punktu wwozu do UE.
- Po przeprowadzeniu granicznej kontroli fitosanitarnej inspektor podejmuje decyzję co domożliwości wprowadzenia roślin na terytorium UE.
- Za przeprowadzenie granicznej kontroli fitosanitarnej pobierana jest opłata, której wysokość jest określona w załączniku IV do rozporządzenia (UE) 2017/625
Zasady importu towarów podlegających granicznej kontroli fitosanitarnej zostały szczegółowo opisane tu.
Graniczne kontrole fitosanitarne przeprowadzane są w wyznaczonych punktach kontroli, ich wykaz można znaleźć tu.
Warto wiedzieć
Nadzór fitosanitarny w zakresie towarów przemieszczanych między krajami członkowskimi UE oraz importowanymi spoza UE sprawuje Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Jednostka centralna: Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa Aleja Jana Pawła II 11 00-828 Warszawa tel.: 22 652 92 90; godziny otwarcia: 08:00 – 16:00
Wykaz jednostki wojewódzkich można znaleźć tu.
Zezwolenia CITES w Polsce wydawane są przez Ministra Klimatu i Środowiska:
Ministerstwo Klimatu i Środowiska
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa
tel.: 22 369 24 07, 22 369 22 59
mail: cites-ma@mos.gov.pl
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami (Dz.U. z 2020 r. poz. 424 z późn. zm);
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE z dnia 2016-10-26 (Dz.Urz. UE. L 2016 Nr 317, str. 4);
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych);
- Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019.
- Pozostałe akty prawne można znaleźć tu.
Przewóz roślin
Aktualizacja: Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa
Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.powroty.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.
W przypadku treści aktualizowanych przez współpracujących z serwisem powroty.gov.pl ekspertów z ministerstw i innych publicznych instytucji odpowiedzialność za przekazane informacje ponoszą ww. instytucje.