Powrót

Savoir-vivre – tryb samolotowy

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-10-05

Komu z nas uciążliwy współpasażer nie uprzykrzył podróży? Czy to zbyt głośnym zachowaniem, czy też nadmiernym rozpychaniem się. A przecież zasady właściwego zachowywania się w towarzystwie (savoir-vivre) obowiązują także w podróży. Szczególnie samolotem. Na które zasady warto zwrócić szczególną uwagę?

Istnieje kilka podstawowych zasad właściwego zachowywania się w trakcie lotu samolotem. Warto się z nimi zapoznać i, przede wszystkim, ich przestrzegać. Dzięki temu lot przebiegnie w miłej atmosferze oraz, co najważniejsze, bezpiecznie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że niewłaściwe zachowanie może doprowadzić do katastrofy. Dlatego linie lotnicze nakładają wysokie kary na uporczywych pasażerów, przez których, niejednokrotnie, dochodzi do awaryjnego lądowania.

Pomijając ekstremalne przypadki łamania reguł bezpieczeństwa, znajomość zasad podniebnego podróżowania zdecydowanie poprawia komfort i atmosferę lotu. Pasażerowie, zgromadzeni na niewielkiej, często ciasnej, powierzchni pokładu samolotu, powinni szczególnie zwracać uwagę na współtowarzyszy podróży i szanować ich przestrzeń oraz prywatność. Poniżej prezentujemy listę „najpopularniejszych” zachowań, które uprzykrzają podróż samolotem.   

1. Po pierwsze, kolejka.

Pierwszeństwo wejścia na pokład mają ludzie starsi, niepełnosprawni oraz rodziny z małymi dziećmi. Stojąc w kolejce warto uzbroić się w cierpliwość, nie poganiać współpasażerów, nie przepychać się do przodu. Miejsce w samolocie jest najczęściej przypisane więc nikt inny go nie zajmie. Samolot nie wystartuje bez wszystkich pasażerów (wyłączając spóźnialskich), ani nie wystartuje wcześniej, gdy na pokładzie będzie komplet osób. Dlatego nie warto i nie należy się awanturować, pchać i poganiać innych.

2. Zajmowanie miejsca.

Zajmując swoje miejsce, miłym zwyczajem jest krótkie przywitanie się ze współpasażerami (sąsiadami). Warto również pamiętać o tym, że gdy nie mamy miejsca od strony korytarza powinniśmy ograniczyć opuszczanie swojego fotela do niezbędnego minimum. Każdorazowe wyjście wiąże się z przeciskaniem między fotelami i fatygowaniem swoich sąsiadów.  

3. Komunikaty załogi.

Komunikaty, prośby i polecenia załogi powinny być bezwzględnie respektowane. Należy się do nich stosować i nie dyskutować z nimi. Nawet jeśli mamy na koncie wiele lotów i większość komunikatów jest nam znana. Stosowanie się do instrukcji obsługi lotu należy do podstawowych zasad bezpieczeństwa. A to najważniejsza kwestia w każdym środku transportu.

4. Rozkładanie fotela.

Rozłożony fotel to większy komfort podróży. I nie ma w tym nic złego. Warto jednak poinformować o zamiarze rozłożenia fotela pasażera, który siedzi za nami. Być może postawił on gorącą herbatę lub kawę na stoliku, przymocowanym do naszego fotela. Gwałtowny ruch oparcia może spowodować wylanie płynu i, co gorsze, oparzenie.

5. Podparcie głowy

Dobrym sposobem na drzemkę w ciasnym samolotowym fotelu jest zaopatrzenie się w poduszkę podróżną (zakładaną na szyję). Dzięki niej nie będziemy opierać głowy na ramieniu osoby siedzącej obok. Jest to szczególnie wskazane, gdy podróżujemy sami, a wokół siedzą nieznajomi. 

6. Przestrzeń współpasażerów.

Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe. Zwracajmy więc uwagę na przestrzeń wokół nas i zachowujmy się tak, by nie zakłócać spokoju i komfortu (i tak już ograniczonego przez niewielką przestrzeń) współpasażerów. Na co więc zwracać uwagę? Warto wyciszyć telefon (włączyć tryb samolotowy), muzyki oraz dźwięku z filmu słuchać na słuchawkach, nie rozpychać się łokciami na fotelu (nie zawłaszczać podłokietników), unikać głośnych rozmów, nie zaglądać sąsiadowi w ekran telefonu, nie stać zbyt długo w przejściu na korytarzu. Nie nadużywajmy też uprzejmości obsługi.

7. Problem z procentami.

Warto pamiętać, że w trakcie lotu nie wolno pić alkoholu wniesionego przez siebie. Możliwe jest natomiast spożywanie trunków kupionych na pokładzie. Pozbawione dobrego tonu jest natarczywe dopytywanie się o drinki. Warto także pamiętać o zachowaniu umiaru. Alkohol wypity w nadmiarze i utrata kontroli po spożyciu zbyt dużej ilości trunków to poważne wykroczenie, które może doprowadzić do awaryjnego lądowania. Poza tym, nietrzeźwi pasażerowie są bardzo często uciążliwi i uprzykrzają podróż innym.   

8. Aromatyczny problem.

Nie tylko picie trunków może przynieść nieprzyjemne konsekwencje. Również spożywanie niektórych potraw bywa kłopotliwe dla współpasażerów. Dlatego przed podróżą lepiej unikać jedzenia czosnku, fasoli, cebuli, grochu, kapusty itp.

Nie wskazane jest także używanie mocnych perfum. Na małej przestrzeni pokładu samolotu nawet najładniejszy zapach, po kilku godzinach lotu, może być uciążliwy dla innych.

9. Kochane dzieci.

Podróż z dziećmi bywa wyzwaniem. Dlatego warto się do niej odpowiednio przygotować. Ulubiona zabawka lub książeczka w bagażu podręcznym może pomóc. Warto również pilnować, by dzieci nie hałasowały, nie zaczepiały innych pasażerów, nie kopały w fotel. Oczywiście są sytuacje, np. płacz, na które nie mamy wpływu. Chodzi o to, by zminimalizować niepożądane zachowania i, w miarę możliwości, nie uprzykrzać lotu innym. 

10. Koniec podróży.

Pasażerowie, którzy wstają i sięgają po bagaż zanim samolot zatrzyma się pod rękawem to bardzo częsty widok. W takim przypadku również warto uzbroić się w cierpliwość i poczekać na optymalny moment, czyli zatrzymanie samolotu. To ważna zasada bezpieczeństwa. Poza tym wcześniejsze sięgnięcie po bagaż nie sprawi, że wcześniej wyjdziemy z samolotu.

Wśród innych zasad „dobrego podróżowania” wymienia się także zachowanie porządku (posprzątaj po sobie i wyrzuć papierki i inne śmieci do kosza, gdy jest na to czas) oraz brak oklasków po wylądowaniu. Owacje zachowujemy na wylądowanie w trudnych warunkach, czego – oczywiście – nikomu nie życzymy.


Wojciech Napora, Powroty.gov.pl


Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.powroty.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

W przypadku treści aktualizowanych przez współpracujących z serwisem powroty.gov.pl ekspertów z ministerstw i innych publicznych instytucji odpowiedzialność za przekazane informacje ponoszą ww. instytucje.