eWUŚ wyświetla Cię na czerwono i nie potwierdza prawa do świadczeń? Sprawdź co możesz zrobić
Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2022-05-09
eWUŚ, czyli Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców to system umożliwiający natychmiastowe potwierdzenie prawa pacjenta do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
System eWUŚ jest aktualizowany codziennie, m.in. na podstawie danych pochodzących z ZUS czy KRUS. Weryfikacja ubezpieczonych w systemie pozwala określić ich status. Są dwa: zielony oraz czerwony.
Status zielony - oznacza, że system potwierdza w danym dniu prawo pacjenta do świadczeń finansowanych przez NFZ.
Status czerwony - oznacza, że system nie potwierdza w danym dniu prawa pacjenta do świadczeń finansowanych przez NFZ. Nie oznacza to jednak, że dana osoba nie jest ubezpieczona, a to, że eWUŚ, jako system, nie potwierdza jej prawa do ubezpieczenia.
Status, który nie potwierdza prawa do ubezpieczenia w systemie zwykle dotyczy:
- osób pobierających zasiłek chorobowy lub wypadkowy (oraz członków ich rodzin) po ustaniu zatrudnienia;
- osób ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty (oraz członków ich rodzin);
- kobiet w okresie ciąży, porodu lub połogu, posiadających obywatelstwo polskie i miejsce zamieszkania na terytorium RP nieobjętych ubezpieczeniem zdrowotnym;
- osób, które po wygaśnięciu obowiązku ubezpieczenia zachowały prawo do świadczeń opieki zdrowotnej w związku z ukończeniem szkoły ponadpodstawowej lub wyższej.
Co można zrobić, w sytuacji gdy system nie potwierdza naszego prawa do ubezpieczenia?
- Osoby, wobec których system nie potwierdza prawa do świadczeń (status czerwony), mogą okazać jeden z nadal obowiązujących papierowych dokumentów. Ich wykaz znajduje się tutaj.
- Jeżeli mamy pewność co do objęcia ubezpieczeniem, możemy złożyć pisemne oświadczenie o tym, że jesteśmy ubezpieczeni. To wystarczy, aby zostać przyjętym przez lekarza w ramach ubezpieczenia. Wzór oświadczenia można znaleźć na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia, a przykład jego uzupełnienia m.in. na stronie Ministerstwa Zdrowia.
- Sprawę można również wyjaśnić kontaktując się bezpośrednio z Wojewódzkim Oddziałem NFZ właściwym na miejsce stałego zamieszkania, potwierdzając wcześniej objęcie ubezpieczeniem przez pracodawcę. Przynależność do konkretnego oddziału zależy od miejsca zamieszkania i zgłoszenia. Czasowa zmiana miejsca pobytu nie pociąga za sobą konieczności zmiany oddziału Funduszu. Jeżeli jednak osoba zmienia miejsce zamieszkania na stałe, powinna powiadomić o tym płatnika składki, który dokona stosownej zmiany.
Wykaz wojewódzkich oddziałów NFZ znajduje się tu.
Stan nagły, a brak oświadczenia
W stanach nagłych lub w przypadku, gdy ze względu na stan zdrowia nie jest możliwe złożenie oświadczenia, świadczenie opieki zdrowotnej zostaje udzielone pomimo braku potwierdzenia prawa do świadczeń.
W takim przypadku osoba, której udzielono świadczenia, jest obowiązana do przedstawienia dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń albo złożenia oświadczenia:
- w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia udzielania świadczenia opieki zdrowotnej,
- w terminie 7 dni od dnia zakończenia leczenia w oddziale szpitalnym,
pod rygorem obciążenia tej osoby kosztami udzielonych jej świadczeń (art. 50 ust. 11 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
Anna Gawrylik (Powroty.gov.pl)
Źródło:
https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/co-zrobic-gdy-ewus-wyswietli-nas-na-czerwono/
Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (art. 50 ust. 11): https://lexlege.pl/ustawa-o-swiadczeniach-opieki-zdrowotnej-finansowanych-ze-srodkow-publicznych/art-50/
AKTUALNOŚCI
-
-
Dyżur konsularny w Quito
21.02.2025 -
-
-