Powrót

Praktyczne porady

Informacje zgodne ze stnem prawnym na dzień: 2023-11-16

Portale internetowe poświęcone pracy udostępniają najnowocześniejsze narzędzia rekrutacji online. Stanowią wsparcie w nawiązywaniu kontaktów pomiędzy pracodawcami i osobami poszukującymi pracy.

Oprócz ogłoszeń (oferty pracy można wyszukiwać, stosując takie kryteria, jak słowa kluczowe, region, kategoria, branża pracodawcy czy profil działania) można w nich znaleźć praktyczne informacje o tym, jak szukać pracy, jak napisać CV i jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Znajdą tu też coś dla siebie osoby już pracujące – kalkulatory wynagrodzeń, informacje z zakresu prawa pracy czy historie kariery znanych osób.

Portale wspierają również przedsiębiorstwa w podnoszeniu efektywności działania firmy oraz w rozwoju kompetencji pracowników. Oferują też usługi dodatkowe, jak np. newsletter z konkretnymi ofertami pracy. Żeby je otrzymywać, trzeba być zarejestrowanym użytkownikiem portalu i subskrybować tę usługę. Przesłane na skrzynkę e-mail oferty pracy będą odpowiadać uprzednio określonym przez użytkowników preferencjom.

Warto wiedzieć

Osoby zainteresowane pracą w administracji samorządowej i rządowej mogą wyszukiwać ogłoszenia w Biuletynach Informacji Publicznej (są one dostępne na stronach urzędów administracji rządowej, marszałkowskich i wojewódzkich, a także urzędów miast, powiatów i gmin).

Ogłoszeń można szukać na stronach Serwisu Służby Cywilnej, ale przydatny jest także Serwis Nowoczesnych Urzędników Publiczni.pl – tu można znaleźć bazę ogłoszeń o pracy w administracji oraz wymienić opinie z innymi pracownikami służby cywilnej i samorządów.

Warto również zajrzeć na stronę internetową EURES – sieci publicznych służb zatrudnienia i ich partnerów na unijnym rynku pracy, której celem jest międzynarodowe pośrednictwo pracy oraz informowanie o warunkach życia i pracy w krajach Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii, Liechtensteinie i Szwajcarii oraz na stronę internetową Publicznych Służb Zatrudnienia, a także wyszukiwać ogłoszenia na stronach powiatowych urzędów pracy.

Przy poszukiwaniu pracy pomocna może okazać się również bezpłatna aplikacja ePraca, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Dzięki niej można mieć stały dostęp do ofert pracy publikowanych przez urzędy pracy i OHP, informacji o szkoleniach, targach, czy giełdach pracy organizowanych w całej Polsce. Do najważniejszych funkcjonalności tego narzędzia można zaliczyć powiadomienia o nowych ofertach i wydarzeniach, wyznaczanie mapy dojazdu, zapisywanie terminów spotkań oraz danych kontaktowych.

Warto wiedzieć

Szukaniu pracy w sieci sprzyjają także społecznościowe serwisy internetowe, jak np. Goldenline, Linkedin. Zostały one stworzone z myślą o profesjonalistach z różnych branż.

To serwisy dla tych, którzy chcą nawiązywać kontakty biznesowe, dzielić się doświadczeniami oraz brać udział w dyskusjach tematycznych w specjalnie utworzonych grupach. Można tu też zamieszczać własne ogłoszenia i dać się znaleźć potencjalnemu pracodawcy.

Na portalu Zielona Linia można natomiast znaleźć zestaw narzędzi, które ułatwią proces znalezienia pracy.

Zestaw obejmuje:

  1. Symulator rozmów kwalifikacyjnych - narzędzie pozwala sprawdzić, czy jest się odpowiednio przygotowanym do rozmowy kwalifikacyjnej. Do wyboru są  różne testy: począwszy od ogólnego przygotowania, a  skończywszy na rozmowach kwalifikacyjnych dotyczących specjalistycznych stanowisk, tj. kierownik, pracownik branży IT czy marketingu.

  2. Testy osobowości i predyspozycji - te testy to niezwykle przydatne narzędzia, zwłaszcza dla osób, które mają problem z wyborem swojej ścieżki zawodowej. Wynik testu osobowości pozwoli określić, jakim jest się typem, a przez to – w jakich zawodach dany typ czuje się najlepiej. Test predyspozycji zawodowych to już ściśle sprecyzowane narzędzie, które pomoże określić, jakie umiejętności posiada osoba i w jakim środowisku zawodowym warto je wykorzystać.