Powrót

Chcesz zatrudniać pracowników niepełnosprawnych? Dowiedz się, jak uzyskać status zakładu pracy chronionej

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2020-02-17

Jeśli pracodawca chce zatrudniać w swojej firmie osoby niepełnosprawne i dzięki temu otrzymać wsparcie bądź ulgi podatkowe, może wnioskować do urzędu wojewódzkiego o nadanie statusu zakładu pracy chronionej. Wcześniej jednak należy się upewnić, że firma spełnia określone wymagania.

Pracodawca powinien prowadzić działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy i zatrudniać nie mniej niż 25 pracowników w przeliczeniu na pełny etat czasu pracy. Przepisy wymagają przy tym osiągania odpowiednich wskaźników zatrudnienia osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 6 miesięcy.

 

Wskaźnik zatrudnienia

 

Warunkiem, jaki stawiają przepisy przed zakładem pracy jest liczba etatów przypisanych pracownikom niepełnosprawnym. Wymagany wskaźnik zatrudnienia wynosi:

  • co najmniej 50% zatrudnionych, gdzie nie mniej niż 20% to osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
  • co najmniej 30% zatrudnionych to niewidomi, psychicznie chorzy lub upośledzeni umysłowo zaliczani do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.

 

Do grupy pracowników niepełnosprawnych zalicza się także osoby niepełnosprawne, które wykonują pracę nakładczą (chałupnictwo), jeśli ich wynagrodzenie zostało ustalone w wysokości co najmniej:

  • najniższego wynagrodzenia, jeśli praca nakładcza stanowi jedyne źródło utrzymania,
  • połowy najniższego wynagrodzenia, w pozostałych przypadkach.

 

Odpowiednie pomieszczenia

 

Obiekty i pomieszczenia w zakładzie pracy zatrudniającym osoby niepełnosprawne powinny odpowiadać przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, ciągów komunikacyjnych oraz pomieszczeń higieniczno-sanitarnych (toalety, szatnie, korytarze). Obowiązkiem pracodawcy jest ponadto zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usługi rehabilitacyjnej.

 

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

 

Zanim pracodawca złoży wniosek o nadanie statusu zakładu pracy chronionej, nie może ominąć obowiązku sprawdzenia ze strony Państwowej Inspekcji Pracy, czy zakład jest dostatecznie przystosowany do szczególnych potrzeb pracowników niepełnosprawnych.

Wyjątek od tej zasady stanowi zatrudnianie pracowników w zakresie dozoru i ochrony mienia.

 

Justyna Bilicz (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)

 

Źródło: Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,

www.biznes.gov.pl

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • 10 zupełnie nowych zawodów, które szturmem przejmują rynek pracy
    W ciągu ostatniej dekady rynek pracy zmienił się diametralnie. Pojawiły się nowe kierunki rozwoju, a co za tym idzie, zwiększyło się zapotrzebowanie na stanowiska, których przed kilkoma laty jeszcze nie było. Przedstawiamy Wam zestawienie 10 zupełnie nowych profesji, na które jest obecnie popyt na rynku pracy.

  • Najlepsze sposoby rekrutacji w polskich firmach w 2019 r. [Raport]
    Pracodawcy podejmują różne kroki, aby znaleźć odpowiedniego kandydata na wolne stanowisko. Oprócz podstawowych metod rekrutacji, jak rozmowa kwalifikacyjna, testy kompetencji, umiejętności oraz predyspozycji zawodowych, rekruterzy coraz chętniej sięgają po nietypowe techniki, czyli dyskusje, symulacje czy grywalizacje.

  • Agroturystyka jako forma biznesu
    A może by tak rzucić wszystko i wyjechać w Bieszczady – kto z nas choć raz o tym nie pomyślał? Planując tę formę biznesu, warto zwrócić uwagę na trendy i reklamę!

  • 27 stycznia - Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia
    27 stycznia pracownicy urzędów pracy w całym kraju obchodzą Dzień Pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia. Święto swoimi korzeniami sięga roku 1919, kiedy to Józef Piłsudski podpisał Dekret o organizacji państwowych urzędów pośrednictwa pracy i opieki nad wychodźcami. Dokument ten jest uznawany jako początek funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia w Polsce.

  • Wypadki przy pracy
    O 4,4 proc. mniej wypadków przy pracy w porównaniu z ubiegłym rokiem.

  • Planujesz wyjechać do pracy za granicę?
    Na co więc zwrócić uwagę, gdy decydujemy się szukać pracy za granicą za pośrednictwem agencji zatrudnienia?

  • Centralna Baza Ofert Pracy (CBOP)
    Wojewódzkie, jak i powiatowe urzędy pracy, w ramach usług pośrednictwa, realizują wiele zadań na rzecz zarejestrowanych w nich osób bezrobotnych oraz osób poszukujących pracy. Zdecydowanie najważniejszym działaniem w tym zakresie jest korelacja z pracodawcami w celu pozyskiwania ofert pracy. Jedną z form upowszechniania takich ofert do publicznej wiadomości jest CBOP, czyli Centralna Baza Ofert Pracy.

  • Jak chorowali Polacy w ubiegłym roku
    Na jaki okres najczęściej wystawiane było zwolnienie lekarskie? Kto choruje częściej oraz na co? Sprawdź!

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.