Powrót

Co napędza rekrutację, a co powoduje redukcję etatów?

Artykuł zgodny ze stanem prawnym na dzień: 2025-07-02

Dlaczego firmy chcą zatrudniać pracowników? Co skłania przedsiębiorstwa do redukcji etatów? Jakie są przyczyny braku zmian w zatrudnieniu? Na te pytania stara się odpowiedzieć opublikowana niedawno analiza przygotowana przez ManpowerGroup.

Planowane rekrutacje najczęściej wynikają z rozwoju firm, który wymaga tworzenia nowych stanowisk – tak wskazało 46% przedsiębiorstw. Istotnym czynnikiem jest również postęp technologiczny, wymagający nowych kompetencji i specjalistycznej wiedzy (28%), a także ekspansja na nowe rynki, obszary działania, co wiąże się z koniecznością tworzenia dodatkowych ról (28%). Co czwarta organizacja planuje zwiększenie zatrudnienia w związku z realizacją projektów i tymczasowych inicjatyw, które będą wymagały utworzenia dodatkowych zespołów (25%).

Firmy zamierzają prowadzić rekrutacje także po to, aby utrzymać przewagę konkurencyjną i wnieść do zespołów nowe perspektywy oraz umiejętności (23%). Dążenie do większej różnorodności w kadrach motywuje 21% pracodawców do tworzenia nowych etatów.18% badanych wskazało, że chce uzupełniać wakaty powstałe w wyniku odejść pracowników sprzed ostatniego kwartału, natomiast 12% skupia się na zastąpieniu osób, które rozstały się z firmą w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Z kolei 14% organizacji tworzy nowe role w odpowiedzi na zmieniające się wymagania rynkowe.

 

Czytaj także: O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce

 

Rozwój firm może dotyczyć różnych obszarów, co wiąże się z potrzebą rozbudowy zespołów, które odpowiadają za realizację strategii biznesowej. Ekspansja na nowy rynek lub otwarcie nowej lokalizacji przedsiębiorstwa generuje największe potrzeby rekrutacyjne, natomiast wprowadzanie nowych produktów czy rozwój linii produkcyjnej wpływa na wzrost zapotrzebowania na stanowiska technologiczne, inżynieryjne oraz w zakresie robotyki – mówi Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower. A także dodaje, że postęp technologiczny w postaci rosnącej automatyzacji i cyfryzacji procesów przyczynia się do zwiększenia zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinach, takich jak nowe technologie, sztuczna inteligencja oraz uczenie maszynowe.

- Na konkurencyjnym rynku coraz większą rolę odgrywają umiejętności wdrażania innowacyjnych projektów, dlatego na brak ofert nie będą narzekać managerowie odpowiedzialni za transformację cyfrową. Wejście na inne rynki lub rozszerzenie zakresu usług często wiąże się z koniecznością powiększenia działów handlowych o specjalistów i menedżerów – podsumowuje.

Rozwój firm i postęp technologiczny w branży IT generują oferty skierowane do specjalistów w obszarach, takich jak chmura obliczeniowa, cyberbezpieczeństwo, data science, software engineering oraz AI/ML – zaznacza Dominik Malec, lider IT w Experis. – Poszukiwani są zarówno wysoce wyspecjalizowani eksperci techniczni, jak i osoby łączące kompetencje technologiczne z biznesowym podejściem oraz zdolnością do szybkiej adaptacji. Najtrudniejsze do obsadzenia pozostają stanowiska Cloud Engineerów, DevOpsów, Data Scientistów, Security Expertów oraz architektów systemowych. Równie istotne są umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, inicjatywa oraz zdolność pracy w międzynarodowym środowisku. Rynek pracy wyraźnie zmierza w kierunku specjalizacji, gdzie kluczową przewagą staje się umiejętność szybkiego uczenia się i elastycznego reagowania na zmiany – dodaje.

 

Rozwój napędza rekrutację

Rozwój firm jako główny czynnik rekrutacji wskazało aż 75% respondentów z sektora transportu, logistyki i motoryzacji. Podobna tendencja widoczna jest w energetyce i usługach komunalnych (57%), naukach przyrodniczych i opiece zdrowotnej (50%), IT (46%), przemyśle i surowcach (45%) oraz w finansach i nieruchomościach (44%). W branży dóbr i usług konsumpcyjnych największe znaczenie ma postęp technologiczny, który generuje zapotrzebowanie na nowe kompetencje i specjalistów (53%). Natomiast w usługach komunikacyjnych istotnym powodem zatrudniania są projekty lub tymczasowe inicjatywy wymagające powołania specjalnych zespołów – tak deklaruje co drugi pracodawca z tej branży.

Zdaniem Pączkowskiej wejście na nowe rynki, niezależnie od tego, czy dotyczy ekspansji geograficznej, czy rozszerzenia oferty produktowej, wymaga przede wszystkim znajomości lokalnych regulacji, kultury biznesowej oraz umiejętności szybkiego skalowania procesów.

Organizacje realizujące strategię rozwojową będą potrzebować specjalistów z zakresu analizy rynku i konkurencji, łańcucha dostaw, sprzedaży oraz wprowadzania nowych produktów. Wymagane kompetencje różnią się w zależności od branży. Firmy z sektora farmaceutycznego czy przemysłowego poszukują pracowników odpowiedzialnych za regulatory affairs i compliance, a w branży technologicznej zapotrzebowanie dotyczy inżynierów R&D oraz kierowników projektów. Natomiast sektor usługowy coraz częściej wykorzystuje wiedzę ekspercką w zakresie wdrażanych rozwiązań – komentuje Katarzyna Pączkowska.

 

Przyczyny redukcji etatów

Redukcje zatrudnienia najczęściej wynikają z ograniczenia popytu na produkty lub usługi – ten powód wskazało 32% firm. Istotnym czynnikiem są także zmiany rynkowe, które wpłynęły na spadek zapotrzebowania na niektóre zawody (29%) oraz trudności ekonomiczne (24%). Co czwarta organizacja mówi o reorganizacji lub restrukturyzacji jako przyczynie zmniejszenia liczby etatów, a 21% firm wdraża optymalizację procesów i łączy stanowiska. W dalszej kolejności wymieniane są automatyzacja (16%), zakończenie projektów (15%), zmiana wymaganych umiejętności (13%) oraz decyzje o nieuzupełnianiu wakatów po odejściu pracowników (13%).

Automatyzacja powoduje istotne zmiany na rynku pracy. Stanowiska oparte na prostych, powtarzalnych pracach administracyjnych, które mogą być realizowane automatycznie dzięki nowym systemom, są w firmach redukowane. Podobnie pierwsza linia obsługi klienta w handlu detalicznym jest coraz częściej zastępowana przez kasy samoobsługowe, a w call center przez chatboty i voiceboty. Robotyzacja w branży produkcyjnej skutkuje zmniejszonym zapotrzebowaniem na pracowników fizycznych. Z drugiej strony ciągły postęp technologiczny napędza rekrutacje specjalistów łączących wiedzę technologiczną z kompetencjami miękkimi, takimi jak umiejętności analityczne, zdolność do szybkiego uczenia się, współpraca w zróżnicowanym zespole czy elastyczność – podkreśla Pączkowska.

Połowa firm z branży energetycznej i usług komunalnych oraz transportu, logistyki i motoryzacji jako główny powód redukcji etatów wskazuje spadek popytu na produkty i usługi. W sektorze dóbr i usług konsumpcyjnych równie często (44%) wymieniane są optymalizacja procesów i łączenie stanowisk. W IT najczęstszą przyczyną ograniczania zatrudnienia jest zakończenie projektów – wskazuje na to 60% firm. Podobnie w naukach przyrodniczych i opiece zdrowotnej, gdzie po 33% pracodawców podaje zakończenie projektów, spadek popytu oraz zmianę wymaganych umiejętności.

 

Czytaj także: O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy

 

W usługach komunikacyjnych co druga firma wskazuje na wyzwania ekonomiczne jako powód zwolnień, a w finansach i nieruchomościach – 45%. W przemyśle i sektorze surowców najczęściej (39%) redukcje wynikają ze zmian rynkowych ograniczających zapotrzebowanie na niektóre zawody.

Dominik Malec zauważa, że branża IT w Polsce utrzymuje wysoki poziom zatrudnienia, a prognoza netto zatrudnienia na poziomie +23% potwierdza, że mimo zakończenia niektórych projektów, popyt na specjalistów pozostaje silny.

- Jednocześnie 60% firm wskazuje zakończenie projektów jako główną przyczynę zwolnień, jest to naturalne zjawisko w branży projektowej, zwłaszcza w okresach zwiększonej presji na optymalizację kosztów. Polski rynek IT wykazuje większą odporność na globalne spowolnienie dzięki konkurencyjnym kosztom, wykwalifikowanym specjalistom oraz strategicznemu położeniu geograficznemu. Dodatkowym atutem jest silna obecność centrów badawczo-rozwojowych (R&D) oraz SSC/GBS, które są mniej narażone na redukcje niż tradycyjne struktury operacyjne w USA czy Azji. Fale redukcji w globalnych gigantach technologicznych nie przekładają się bezpośrednio na sytuację w Polsce. Wręcz przeciwnie, obserwujemy przesunięcia projektów z droższych lokalizacji do Europy Środkowo-Wschodniej, co w dłuższej perspektywie może przyczynić się do wzrostu znaczenia Polski jako regionalnego hubu technologicznego – wskazuje Dominik Malec.

 

Czynniki powodujące brak zmian w zatrudnieniu

Decyzje o braku zmian w zatrudnieniu są motywowane różnymi czynnikami. Obecny personel wystarcza do realizacji celów organizacji w 30% firm, natomiast strategia 27% z nich koncentruje się na utrzymaniu istniejącej kadry. Ponadto 23% przedsiębiorstw nie planuje w najbliższym czasie dużych projektów ani ekspansji, a 19% ocenia rynek jako stabilny, nie przewidując znaczących zmian w branży. W 16% przypadków organizacje czekają na zmiany w gospodarce przed podjęciem decyzji rekrutacyjnych, a taki sam odsetek wskazuje na większą efektywność operacyjną jako powód braku potrzeby zmian kadrowych. Tymczasowe wstrzymanie obsadzania wakatów dotyczy 15% organizacji, a ograniczenia finansowe uniemożliwiają zwiększenie zatrudnienia w 14%.

Postęp technologiczny oraz dynamiczne zmiany rynkowe wywołują potrzebę wprowadzania nowych kompetencji i specjalistycznej wiedzy w organizacjach, aby mogły utrzymać przewagę konkurencyjną. Przedsiębiorstwa powinny efektywnie zarządzać talentami wewnątrz firmy oraz przygotowywać programy upskillingowe i reskillingowe. Ważne jest też oferowanie rotacji między działami oraz indywidualnych ścieżek kariery, co pozwala nie tylko wypełnić lukę kompetencyjną, ale także buduje zaangażowanie i lojalność pracowników, którzy widzą, że firma inwestuje w ich przyszłość – podsumowuje Katarzyna Pączkowska.

 

Globalny obraz

Analiza ManpowerGroup pokazuje, że globalnie najczęstszymi powodami rekrutacji są rozwój firmy, który generuje nowe stanowiska (37%), ekspansja na nowe rynki wymagająca tworzenia dodatkowych ról (27%) oraz realizacja projektów lub tymczasowych inicjatyw, które potrzebują specjalego zespołu (25%). Z kolei do redukcji zatrudnienia najczęściej przyczyniają się wyzwania ekonomiczne, wskazywane przez 34% organizacji, zmiany rynkowe ograniczające zapotrzebowanie na niektóre zawody (27%) oraz zmniejszony popyt na produkty lub usługi przedsiębiorstwa, który dotyka 24% pracodawców.

ManpowerGroup zapytał pracodawców o przyczyny rekrutacji nowych pracowników, redukcji etatów oraz braku zmian w liczbie zatrudnionych. Pracodawcy wskazując na powody zmian personalnych mogli wybrać maks. 3 odpowiedzi. Badanie zostało przeprowadzone globalnie, w terminie 1-30.04.2025. Na świecie wzięło w nim udział ponad 40 000 firm, z czego w Polsce było to 524.

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii.

 

Źródło:

ManpowerGroup Polska

 


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu zielonalinia.gov.pl,opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.

Zobacz podobne artykuły:

  • Co wpływa na zaangażowanie w pracę pracowników z pokolenia Z
    Czego od pracodawcy oczekują młodzi pracownicy? Co wpływa na ich zaangażowanie i satysfakcję z pracy? Oto ciekawe wnioski płynące z badania „Work War Z”. Zachęcamy do lektury.

  • Przygotowanie do rozmowy rekrutacyjnej – klucz do sukcesu zawodowego
    Rozmowa kwalifikacyjna to jeden z najważniejszych etapów procesu rekrutacyjnego. Właściwe przygotowanie może znacząco zwiększyć szanse na pozytywny rezultat i uzyskanie pracy. Proces ten warto potraktować strategicznie, dzieląc go na kilka etapów.

  • O perspektywach zatrudnienia w firmach w Polsce
    Rynek pracy to dynamicznie zmieniający się obszar gospodarki. Jak przedstawiają się perspektywy zatrudnienia w najbliższym czasie w Polsce? Jakie firmy planują rekrutować najwięcej, a jakie najmniej? W którym regionie Polski osoby, które chcą znaleźć pracę lub zmienić pracodawcę mają na to największe szanse? Odpowiedź przynosi niedawno opublikowany raport, który przedstawia perspektywy zatrudnienia w Polsce.

  • O tym, jak ważne są dobre relacje w pracy
    Dlaczego dobre relacje w miejscu pracy są takie ważne? Co sprawia, że zespół zaczyna funkcjonować jak dobrze naoliwiona maszyna? Co zrobić, by zbudować dobre środowisko pracy? Odpowiedzi w poniższym materiale.

  • O sygnalistach, czyli kim jest whistleblower?
    Sygnalista to dość tajemnicze określenie osoby, która działa w celu eksponowania nieprawidłowości w różnych sferach życia, w tym pracy. Jakie są genezy tego zjawiska i najgłośniejsze przypadki tego typu działań na świecie?

  • Jak rozwijamy kompetencje zawodowe i osobiste, przynosząc nowe spojrzenie na rynek pracy w Polsce
    Aby skutecznie rozwijać kompetencje zawodowe i osobiste, niezbędne jest zrozumienie, że rynek pracy nieustannie się zmienia, a kluczowe umiejętności to nie tylko fachowa wiedza, ale również zdolności adaptacyjne, interpersonalne i gotowość do uczenia się przez całe życie. W artykule został omówiony aspekt, jak rozwój tych kompetencji może wpływać na naszą karierę oraz jak oddziałuje na rynek pracy w Polsce.

  • Co działa, a co nie. Co zrobić, jak się nie chce?
    Zmotywowanie się do działania wbrew niechęci to jedno z najczęstszych wyzwań we współczesnym świecie. Wydawałoby się, że skoro coś „trzeba zrobić”, to wystarczy wola. Ale właśnie w tym miejscu psychologia rozkłada sytuację na czynniki pierwsze i pokazuje: człowiek nie działa jak maszyna. To, że coś „powinno być zrobione”, nie oznacza jeszcze, że pojawi się energia, koncentracja czy zaangażowanie. A więc – co działa, a co nie?

  • Najlepsze miejsca pracy w Polsce w 2025 r.
    Przyjazne środowisko pracy, w którym wszyscy pracownicy są traktowani sprawiedliwie, widzą możliwości rozwoju zawodowego i wierzą w sens swojej pracy. To cechy, które charakteryzują najlepsze miejsca pracy. Które firmy trafiły na listę „Najlepszych Miejsc Pracy Polska 2025”? Przedstawiamy ranking.

  • Potrzebujesz dostępu do starszych informacji? Skorzystaj z naszego Archiwum wiadomości.

    Pokaż/ukryj panel komentarzy