Powrót

Dzieci w szkole

 
Informacje zgodne ze stanem prawnym na dzień: 2019-04-16
 
Obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego (obowiązek uczęszczania przez dziecko do tzw. zerówki) rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
 
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia. Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może także rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
 
Każde dziecko przybywające do Polski, bez względu na obywatelstwo, ma prawo do korzystania – na takich samych warunkach jak polskie dzieci – z bezpłatnej  nauki do ukończenia 18 lat lub ukończenia szkoły ponadpodstawowej w: 
  1. publicznych przedszkolach,
  2. publicznych szkołach podstawowych,
  3. publicznych szkołach ponadpodstawowych. 
 
W celu kontynuowania nauki po powrocie z zagranicy należy skierować do dyrektora właściwej publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, albo wybranej szkoły ponadpodstawowej, wniosek o przyjęcie do szkoły i przedstawić dokumenty potwierdzające spełnianie przez dziecko za granicą obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki. Kontynuowanie nauki może rozpocząć się z początkiem roku szkolnego lub w trakcie jego trwania. 
 
Pod pojęciem dokumentów potwierdzających spełnianie przez dziecko za granicą obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć:
 
  1. świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument stwierdzające ukończenie szkoły lub kolejnego etapu edukacji za granicą lub
  2. świadectwo, zaświadczenie lub inny dokument wydane przez szkołę za granicą, potwierdzające uczęszczanie ucznia przybywającego z zagranicy do szkoły za granicą i wskazujące klasę lub etap edukacji, który uczeń ukończył w szkole za granicą, oraz dokument potwierdzający sumę lat nauki szkolnej ucznia lub pisemne oświadczenie dotyczące sumy lat nauki szkolnej ucznia, złożone przez rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia, jeżeli ustalenie sumy lat nauki szkolnej nie jest możliwe na podstawie świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu.
 
Przy kwalifikowaniu ucznia przybywającego z zagranicy do odpowiedniej klasy dyrektor szkoły może wziąć pod uwagę wiek ucznia lub opinię rodzica ucznia albo pełnoletniego ucznia.
 
Przyjmowanie dzieci i młodzieży przybywających z zagranicy do szkół w Polsce regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 r. poz. 1655 z późn.zm.)
 
Zgodnie z ww. rozporządzeniem uczeń przybywający z zagranicy jest kwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr oraz przyjmowany do publicznej szkoły podstawowej, właściwej ze względu na miejsce zamieszkania ucznia – z urzędu, na podstawie dokumentów. 
 
Przyjmowanie ucznia do publicznej szkoły ponadpodstawowej – jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami – odbywa się następująco:
  1. liceum ogólnokształcącego – na podstawie dokumentów,
  2. technikum i branżowej szkoły I stopnia – w szczególności na podstawie dokumentów i zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu,
  3. branżowej szkoły II stopnia – w szczególności na podstawie dokumentów (tj. świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą uznanych za dokumenty potwierdzające w Rzeczypospolitej Polskiej wykształcenie zasadnicze branżowe albo ostatecznej decyzji administracyjnej w sprawie potwierdzenia w Rzeczypospolitej Polskiej wykształcenia zasadniczego branżowego) i zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu,
  4. szkoły policealnej – w szczególności na podstawie: 

a) następujących dokumentów:

  • świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą potwierdzających w Rzeczypospolitej Polskiej wykształcenie średnie lub uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, albo
  • świadectwa lub innego dokumentu wydanego za granicą uznanych za dokumenty potwierdzające w Rzeczypospolitej Polskiej wykształcenie średnie lub średnie branżowe, lub uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia, albo
  • ostatecznej decyzji administracyjnej w sprawie potwierdzenia w Rzeczypospolitej Polskiej wykształcenia średniego lub średniego branżowego, lub uprawnienia do ubiegania się o przyjęcie na studia, albo
  • świadectwa lub innego dokumentu wydanych za granicą uznanych w drodze nostryfikacji do dnia 31 marca 2015 r. za równorzędne ze świadectwem dojrzałości, świadectwem ukończenia liceum ogólnokształcącego, świadectwem ukończenia liceum profilowanego lub świadectwem ukończenia technikum),
b) zaświadczenia lekarskiego zawierającego orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu,
 
  1. szkoły ponadpodstawowej, o której mowa w pkt 1–3, w której program nauczania realizowany w szkole lub oddziale tej szkoły wymaga od uczniów szczególnych indywidualnych predyspozycji – na podstawie wyniku uzyskanego ze sprawdzianu uzdolnień kierunkowych oraz po spełnieniu warunków, o których mowa odpowiednio w pkt 1–3, 
  2. klasy wstępnej w szkole ponadpodstawowej – na podstawie pozytywnego wyniku sprawdzianu predyspozycji językowych oraz po spełnieniu warunków, o których mowa odpowiednio w pkt 1 i 2,
  3. szkoły ponadpodstawowej dwujęzycznej, oddziału dwujęzycznego lub oddziału międzynarodowego w szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej – na podstawie pozytywnego wyniku sprawdzianu kompetencji językowych oraz po spełnieniu warunków, o których mowa odpowiednio w pkt 1 i 2,
  4. szkoły ponadpodstawowej sportowej, szkoły ponadpodstawowej mistrzostwa sportowego, oddziału sportowego w szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej lub oddziału mistrzostwa sportowego w szkole ponadpodstawowej ogólnodostępnej – po spełnieniu warunków, o których mowa odpowiednio w pkt 1 i 2, oraz warunków, o których mowa w art. 137 ust. 1 pkt 1–3 ustawy – Prawo oświatowe.
 
Jeśli wybrana publiczna szkoła ponadpodstawowa nie dysponuje wolnymi miejscami, należy zwrócić się do organu prowadzącego szkoły, który wskaże inne szkoły dysponujące nimi.
 
Szczegółowa informacja na temat przyjmowania ucznia do poszczególnych typów publicznej szkoły ponadpodstawowej jest dostępna na tej stronie w zakładce „Podstawa prawna” 
 
Jednocześnie rodzice powinni pamiętać, że zmiana środowiska edukacyjnego może dla dziecka wiązać się z trudnościami adaptacyjnymi w nowym miejscu nauki czy koniecznością wyrównywania różnic programowych z poszczególnych przedmiotów nauczania. Także znajomość języka polskiego przez dziecko, które nie  uczyło się za granicą języka polskiego  i mówiło po polsku tylko w domu, może być niewystarczająca do kontynuowania nauki. 
 
Uczniowie polscy powracający z zagranicy mogą korzystać z następujących form wsparcia w nauce oraz adaptacji w nowym środowisku szkolnym: 
 
  1. bezpłatna nauka języka polskiego w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego 
Dla uczniów podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego na poziomie wystarczającym do korzystania z nauki, szkoła organizuje bezpłatną naukę języka polskiego w formie dodatkowych zajęć. Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w wymiarze nie niższym niż 2 godziny tygodniowo przez okres 12 miesięcy.
 
 
  1. bezpłatne zajęcia z innych przedmiotów w celu uzupełnienia różnic programowych 
Zajęcia są przez szkołę organizowane jeżeli nauczyciel danego przedmiotu stwierdzi potrzebę uzupełnienia różnic wynikających z programu realizowanego przez ucznia za granicą w stosunku do programu realizowanego w szkole w Polsce. Zajęcia są prowadzone indywidualnie lub w grupach, w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez okres 12 miesięcy.
 
  1. ułatwienia w zakresie egzaminu  ósmoklasisty i maturalnego
Jeśli uczeń w roku szkolnym, w którym przystępuje do egzaminu, był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu m.in. na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, może do niego przystąpić w warunkach dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wynikających odpowiednio z rodzaju tych trudności, na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. W roku szkolnym 2018/2019 ułatwienia te będą obowiązywały także w przypadku egzaminu gimnazjalnego.
 
  1. oddziały przygotowawcze
Od 1 września 2017 r. umożliwiono organom prowadzącym szkoły publiczne i niepubliczne tworzenie oddziałów przygotowawczych dla uczniów przybywających z zagranicy. Celem wprowadzonych rozwiązań jest umożliwienie szybkiego i efektywnego włączenia tych uczniów do polskiego systemu oświaty, wprowadzenie ułatwień w adaptacji do nowych warunków nauki, uzyskanie szybkiej i efektywnej nauki języka polskiego, w tym języka specjalistycznego, niezbędnego do aktywnego udziału w zajęciach z poszczególnych przedmiotów nauczania w istniejących w szkole klasach regularnych, a tym samym – pełne włączenie i zintegrowanie uczniów z polskim systemem oświaty. Dlatego też czas nauki ucznia w oddziale przygotowawczym został ograniczony do roku szkolnego, w którym uczeń został przyjęty do oddziału, przy czym istnieje możliwość skrócenia lub wydłużenia okresu nauki, ale nie więcej niż o jeden rok szkolny.
 
Podstawa prawna: 
 
  1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, art. 165 (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 z późn. zm.) 
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. 2017 r. poz. 1655)
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. 2019 r. poz. 685)
W zakresie typów szkół systemu sprzed reformy systemu oświaty, która weszła w życie w roku 2017:
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 września 2016 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1453) 
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. z 2017 r. poz. 1634)
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz.U. 2019 r. poz. 666)
 

Nie masz czasu na doczytanie artykułu do końca?

Kod QR

Zrób zdjęcie
lub zapisz jego kod QR!

Czym jest kod QR?