Back

Jak Internet może ułatwić poszukiwanie pracy w Polsce?

Największą troską osób planujących powrót z emigracji jest brak pewnego zatrudnienia po przyjeździe i tu z pomocą przychodzi Internet. Jak za jego pośrednictwem znaleźć pracę zdalnie, jeszcze przed powrotem?

„Chętnie podejmę każdą pracę”

W Polsce jest obecnie wiele serwisów internetowych publikujących oferty pracy. Do najpopularniejszych stron stanowiących bogate źródło informacji na temat wolnych stanowisk pracy należą serwisy takie jak: praca.pl, pracuj.pl, gazetapraca.pl, infopraca.pl, monsterpolska.pl, goldenline.pl oraz zielonalinia.gov.pl. Serwisy te umożliwiają również zarejestrowanie konta, które pozwoli jego użytkownikowi na skorzystanie z dodatkowych opcji, takich jak autoposzukiwacz ofert pracy czy udostępnianie CV pracodawcom poszukującym pracowników.

Oferty pracodawców, zgłaszane do urzędów pracy w całej Polsce, znajdują się z kolei w Centralnej Bazie Ofert Pracy (oferty.praca.gov.pl). Zaletą serwisu zawierającego oferty z urzędów pracy jest zdecydowanie to, że oferty te zawierają bardzo dużo szczegółów, których brak w innych bazach – jak na przykład wysokość oferowanego wynagrodzenia, rodzaj umowy, informację o tym czy oferta ta jest kierowana do osób niepełnosprawnych.

Warto zajrzeć na strony lokalnych mediów w miejscowości, do której planowany jest powrót. Większość z nich zawiera zakładkę „Ogłoszenia”, gdzie obok ogłoszeń typu „sprzedam” czy „kupię” znajdują się oferty pracy, głównie niższego szczebla.

„Jestem specjalistą w swojej branży, szukam pracy tylko w tym sektorze”

Specjaliści konkretnych branż mogą ofert dla siebie poszukiwać również w serwisach branżowych. Świetnym przykładem tego rodzaju serwisów jest strona grapevinejobs.pl, na której znajdują się oferty pracy w mediach - telewizji, filmie, radio, reklamie czy w nowych mediach.

Innym sposobem na poszukiwanie pracy przez Internet w konkretnej branży jest wizyta na stronach internetowych firm z danego sektora. W zakładkach zatytułowanych „Kariera” czy „Praca” znajdują się konkretne oferty pracy, ale również ogólne informacje o tym, jakiego rodzaju specjalistów firma zatrudnia, wraz z zaproszeniem do wysłania aplikacji.

„Chcę pracować w urzędzie”

Informacje o aktualnie prowadzonych naborach na stanowiska urzędnicze publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej danej instytucji. Oferty te, podobnie jak w przypadku tych publikowanych na stronach urzędów pracy, są zbudowane według konkretnego schematu, w związku z tym są często bardziej szczegółowe niż pozostałe oferty pracy. Aplikując na stanowisko urzędnicze, szczególnie z zagranicy, trzeba brać pod uwagę fakt, że aplikacje wymagane są w formie papierowej, a więc zarezerwować należy odpowiednią ilość czasu na dostarczenie kompletnej dokumentacji.  

Pracodawcy, w celu zaoszczędzenia czasu – swojego oraz kandydata, coraz częściej decydują się na rozmowę wstępną w formie wideokonferencji, prowadzonej przez Internet. Tego rodzaju rozwiązanie wydaje się idealnym dla osób, które poszukują zatrudnienia w Polsce, mieszkając za granicą.

Agnieszka Juźwiuk, Powroty.gov.pl