Powrót

Kobiecy biznes

Jak trafnie wybrać rodzaj działalności?

Coraz więcej kobiet w Polsce zakłada własne firmy. Etat zagrożony kryzysem, niechęć do młodych matek, problem z łączeniem życia zawodowego z rodzinnym, brak możliwości awansu… - tego rodzaju  powodów, które przyspieszają decyzję o założeniu własnej firmy, nie brakuje. Jest jednak także druga strona medalu: Polki chcą realizować swoje pasje, robić to, co lubią, chcą wykorzystywać swój potencjał, który na etacie często nie był zauważany czy doceniany.

Nadal jednak nie jest to duża liczba kobiet, potencjał Polek nie jest w pełni wykorzystany na tym polu. Aby zwiększyć udział kobiecych przedsiębiorstw w ogólnej liczbie firm działających w Polsce powstaje wiele projektów, które mają na celu ułatwić kobietom zakładanie własnego biznesu i wprowadzić je w tajniki zarządzania firmą.

Jeżeli jesteś zainteresowana  założeniem własnej działalności gospodarczej:

  • Przypomnij sobie, co potrafisz robić najlepiej (usługa, produkt) i zastanów się czy możliwe byłoby wykonywanie tego rodzaju działalności w ramach własnej firmy;
  • Rozejrzyj się dookoła. Być może jest wokół Ciebie nisza, którą mogłabyś zapełnić, np. wykonując jakąś usługę;
  • Dokonaj analizy rynku (sprawdź m.in. czy będzie popyt na Twoje usługi/produkty);
  • Dokonaj analizy działalności konkurencyjnej do Twojej, zbadaj swoją konkurencję;
  • Poszukaj źródeł finansowania i wsparcia merytorycznego.
Przedsiębiorczość jest Kobietą - wywiad

Pomysły na biznes

Choć zawsze zdarzają się wyjątki, trzeba przyznać, że są branże, w których kobiety dominują. Jakie firmy Polki zakładają najczęściej? Jeżeli szukasz inspiracji do założenia własnego biznesu, kilka z nich znajdziesz poniżej.

Obsługa klienta

Kobiety bardzo dobrze czują się w branżach związanych z obsługą klienta. Wynika to w dużym stopniu z wrodzonej empatii, umiejętności słuchania, rozwiązywania konfliktów, ale przede wszystkim na uwagę zasługuje fakt, że kobiety ocieplają wizerunek firmy, co może przyciągać większą liczbę klientów.

Dziedziny artystyczne

Wiele przedstawicielek płci pięknej ma uzdolnienia artystyczne, co umiejętnie wykorzystują. Dużo kobiecych biznesów jest związanych z ręcznie robionymi produktami, np. ozdobami do włosów, zaproszeniami okolicznościowymi, biżuterią.

Żywność

Gotowanie staje się modne, jest pasją wielu Polaków. Z tej pasji do gotowania powstają też kolejne kobiece firmy: klimatyczne kawiarnie, dietetyczne cateringi albo knajpy z domowymi obiadami. Czasami kobiety wykorzystują też pewne nisze albo łączą różne branże. W ten sposób powstają np. ciasteczka, które są dziełami sztuki albo firmy specjalizujące się tylko w przygotowywaniu tortów.

Moda

To ulubiona z kobiecych branż. Bardzo dużo kobiet decyduje się na działalność gospodarczą w branży odzieżowej. Warto tu wymienić chociażby lumpeksy, ale również pracownie młodych projektantek, sklepy z bielizną, sklepy z ubrankami dla dzieci, sklepy z ubrankami dla specjalnych, ręcznie szytych lalek.

Ekologia

Bycie „eko” jest nie tylko trendy, dla wielu osób to też styl życia. W odpowiedzi na ich potrzeby powstają więc sklepy z ekologiczną żywnością, kosmetykami do ciała, detergentami. Ciekawym pomysłem jest też „drugie życie” niektórych przedmiotów: powstają już meble z kartonu, zabawki ekologiczne itp. Większość z tych firm jest prowadzona przez kobiety właśnie. Ekologia jest i zapewne przez długi czas będzie w modzie, poza tym, jest to zdrowa moda, warto więc zastanowić się nad swoim, ekologicznym biznesem.

Usługi w Internecie

Niemal każda obecnie prowadzona działalność, ma swoje odzwierciedlenie w Sieci (sklep stacjonarny oraz internetowy itp.). Są jednak branże związane tylko z  Internetem. Pomysłem na własną działalność mogą być np. usługi wirtualnej asystentki (obsługa poczty, umawianie spotkań, rezerwacje itp.).
Wiele kobiet, które lubią nowe technologie, może pomyśleć o własnej działalności w tym zakresie. Są to najczęściej programistki, graficzki, copywriterki czy specjalistki ds. marketingu internetowego. Wiele z tych kobiet zakłada też własne portale internetowe, związane np. z tematyką kobiecą, macierzyństwem, ale również ich pasjami – np. portal motoryzacyjny.

Inne

Co jeszcze? Kobiety mają mnóstwo pomysłów na własny biznes. Z jednej strony zakładają biura co-workingowe, a z drugiej firmy oferujące usługę prasowania koszul czy szkoły językowe. Niezależnie od tego, ile masz lat, Twój los jest w Twoich rękach. Jeśli masz ciekawy pomysł na biznes albo problem ze znalezieniem pracy, spróbuj swoich sił i załóż własną działalność gospodarczą.

PAMIĘTAJ!

Są instytucje, które powstały specjalnie z myślą o tym, aby wspierać przedsiębiorczość kobiet. Warto zwrócić się do nich o pomoc!

Nie rezygnuj z marzeń – otworzenie własnej działalności gospodarczej nie musi wymagać dużych nakładów finansowych!

Bądź czujna – wykorzystaj okazję, zapełniając usługową niszę w Twoim otoczeniu!

Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości - wywiad

Wsparcie merytoryczne

Jest wiele organizacji, które pomagaj młodym (stażem) przedsiębiorcom uzyskać wiedzę niezbędną do prowadzenia własnej firmy. Warto wiedzieć, że są jednak organizacje stworzone z myślą tylko o przedsiębiorczych kobietach. Można je znaleźć w Internecie (http://www.ambas.pl/warto).

Bardzo często są organizowane spotkania dla przedsiębiorczych kobiet, zarówno tych, które prowadzą własne biznesy, jak również tych, które dopiero myślą o założeniu własnej firmy.

Natomiast Instytut Rozwoju Przedsiębiorczości Kobiet (IRPK) we współpracy z Instytutem Nauk Ekonomicznych i Społecznych, który koordynuje Ponadregionalną Sieć Aniołów Biznesu – Innowacja (PSAB-I), powołał nową, unikatową na rynku Aniołów Biznesu inicjatywę, jaką jest Kobieca Sieć Aniołów Biznesu.
 

 

Opracowanie: Zespół redakcyjny Zielonej Linii


Uwaga! Wszystkie treści i materiały zamieszczane na portalu www.zielonalinia.gov.pl, opracowywane przez grupę redakcyjną, mają charakter informacyjny. Redakcja portalu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były rzetelne i wiarygodne. Nie stanowią one wiążącej interpretacji przepisów prawnych.